چوب‌های مصنوعی, دانستنی‌ها

چوب مصنوعی و مزایا و معایب انواع آن

چوب مصنوعی و مزایا و معایب انواع آن

وسایل ساخته شده از چوب مصنوعی بسیار متنوع، سبک و در ظاهر بسیار شبیه به چوب طبیعی هستند؛ به‌راحتی نصب می‌شوند و معمولا در برابر رطوبت، انقباض و انبساط مقاوم هستند. چوب مصنوعی انواع مختلفی دارد که بسته به خصوصیات ذاتی، هریک قیمت و کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه مزایا، معایب وکاربرد انواع آن بیان شده‌است:

انواع چوب مصنوعی

MDF

از آنجایی‌که برای صفحات MDF انواع روکش‌ها قابل استفاده است، این صفحات از نظر رنگ و طرح بسیار متنوعند؛ ضمن اینکه در برابر گرما و رطوبت از مقاومت نسبتا خوبی برخوردارند و عایق خوبی برای صدا هستند. این امر باعث شده که از MDF به‌عنوان معروف‌‌‌ترین و پرمصرف‌ترین چوب مصنوعی یاد شود. در اکثر طراحی‌های داخلی به‌خصوص درها، کابینت‌ها و مبلمان استفاده از MDF بسیار رایج است.

 

انواع چوب های تزئینی مصنوعی

 

دشمن اصلی MDF آب است که باعث باد کردن و ترک خورن آن و گاهی پیدایش کپک، قارچ و باکتری می‌گردد. البته امروزه امکان ضدآب کردن صفحات MDF توسط فن‌آوری نانوپلی‌اتیلن که به‌صورت مایع، محلول یا روغن عرضه می‌شود؛ فراهم شده است.‌ عیب دیگرش این است که سرطان‌زا وآلرژی‌زاست چون در ساخت آن از ترکیبات فرمالدئید استفاده می‌شود.

HDF

چون چگالی HDF از MDF بیشتر است، سخت‌تر و مقاوم‌تر از آن است به همین دلیل بیشتر در نماهای داخلی ساختمان مانند کفپوش‌ها، دیوارکوب‌ها و طاقچه‌ها کاربرد دارد. سایر خصوصیات HDF مانند MDF است.

نئوپان

برای ساخت ورق‌های نئوپان از خرده‌های چوب استفاده می‌شود لذا ظاهر زیبایی ندارند و برای استفاده حتما باید سمباده زده شوند اما دارای وزنی متعادل و یکنواخت هستند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت ورق‌های گسترده عرضه کرد. استفاده از نئوپان به دلیل سبک و کم‌وزن بودن بسیار راحت است اما فشار، سنگینی و بار کمی را می‌تواند تحمل کند. نکته دیگر این‌که نسبت به رطوبت بسیار حساس است؛ رطوبت باعث باد کردن، پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ آن می‌شود همچنین در برابر خوردگی هم مقاومت کمی دارد. مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت آن هم با محیط زیست سازگاری ندارد.

بیشتر بخوانید:  مبلمان در دوران اسلامی (1)

نئوپان هم بدون روکش و هم با روکش قابل استفاده است. درصورتی‌که روکش آن چوبی باشد، برای ساخت سازه‌های چوبی مانند میز، کمد، قفسه، کتابخانه، درهای معمولی، سرویس خواب و مبلمان بسیار مفید و مقرون به‌صرفه است.

PLY WOOD

در مقابل رطوبت، دما و کپک بسیار مقاوم است، کیفیت و استحکام فوق‌العاده‌ای دارد، به‌راحتی قابل پیچاندن و کشیدن است و رنگ‌های متنوعی دارد در نتیجه در ساخت سازه های صنعتی و مبلمان اداری کاربرد دارد اما ارزان نیست!

 

چوب مصنوعی و مزایا و معایب انواع آن

PLY WOOD

 

WPC

ظاهر آن بسیار شبیه به پلاستیک است و سطحی صاف، براق، ضد‌لکه و گاهی ضدخش دارد. در برابر نفوذ آب، رطوبت، هوا، باکتری، حشرات موذی و اشعه فرابنفش مقاوم است. استحکام خوبی دارد به‌طوری‌که تاب برنمی‌دارد ونمی‌شکند. قابل شست‌و‌شو می‌باشد و عایق خوبی برای صوت و حرارت است اما زیبایی چوب را ندارد. مخرب محیط زیست نیست چون قابلیت بازیافت شدن و چندین بار استفاده را دارد، پسماند هم ندارد اما از طرفی در هنگام تولید آن گاز دی‌اکسیدکربن وارد هوا می‌شود که باید با فیلترهای مخصوص مانع آن شد.

به دلیل ویژگی‌های خوب بسیاری که چوب‌پلاست دارد در اکثر مکان‌ها قابل استفاده است به‌خصوص در فضاهای شهری مثل پارک‌ها و مکان‌های رو‌باز و مرطوب؛ همچنین برای چهارچوب درها، نرده ها، قاب پنجره‌ها، سایبان‌ها، شیروانی‌های کوچک، آلاچیق‌ها و نیمکت‌ها گزینه خوبی است. چوب مصنوعی و مزایا

PVC

به دلیل ضدآب بودن، در جاهایی که با آب تماس مستقیم دارد مثل اطراف سینک و روشویی، سقف و دیوارهای دستشویی، حمام، حمام‌های سیار و رختکن‌های استخرها استفاده می‌گردد همچنین در ساخت کابینت‌ها و کمدها کاربرد دارد. نگه‌داریش آسان و کم‌هزینه است اما چون فرآورده‌ای کاملا صنعتی است، طبیعی و جذاب نیست و تولید آن هزینه‌بردار است.

بیشتر بخوانید:  مزیت و تفاوت‌های استفاده از انواع چوب در اکسسوری _ بخش اول

TOPS

مغز صفحات معمولا MDF است و دو صفحه در زیر و روی آن قرار گرفته، سپس روکش شده و یک یا دو لبه آن گرد می‌شود لذا ضخیم‌تر ومحکم‌تر از MDF اما گران‌تر است. اگر روکش آن چوبی باشد، محیط را گرم و آرام‌بخش می‌کند و چون ضدخش و نسبت به رطوبت کاملا مقاوم است، ضربه‌پذیری خوبی دارد وکمتر ترک می‌خورد؛ برای صفحات رویی کابینت‌ها، اپن آشپزخانه، جزیره، میزناهارخوری و رستوران‌ها کاربرد دارد.

Thermo Wood

این محصول، ویژگی‌های منفی چوب طبیعی را ندارد؛ فعالیت‌های شیمیایی درون چوب کاملا از بین رفته و درمقابل نفوذ کپک، قارچ و هرنوع جانور و حشره‌ای مقاوم است. نسبت به چوب معمولی با‌دوام‌تر است و رنگ زیباتری دارد. در تولید آن مواد شیمیایی به‌کار نمی‌رود و رطوبت آن به‌دلخواه قابل تغییر است اما ماده اولیه آن چوب طبیعی است که مخرب جنگل‌ها و محیط زیست است ضمن اینکه تولید آن تجهیزات بسیار ویژه‌ای را می‌طلبد.

عمدتا برای محیط داخل سونا استفاده می‌شود اما برای مبلمان، صندلی‌های فضای سبز، کفپوش، نمای دیوارها، درها و پنجره‌ها، حمام و دستشویی هم مفید است.

در فروشگاه باردین کو مدل های متنوعی از محصولات چوبی ، اکسسوری ، مبلمان ، صندلی چوبی و تخت استخری تولید شده است که به راحتی می توانید با خرید انلاین تخت اسختری خود را تحویل بگیرید. بعد از انتخاب مدل دلخواه خود و ثبت سفارش در سایت پس از تولید محصول خود را تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *