دانستنی‌ها, دکوراسیون داخلی

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

. ویژگی های چوب

چوب به‌واسطه فراوانی در طبیعت یکی از پر مصرف‌ترین و همچنین پرکاربردترین مواد در میان مواد طبیعی به شمار می‌رود که از گذشته‌های دور مصارف عمده‌ای را به خود اختصاص داده است. ویژگی‌های چوب طبیعی در دکوراسیون

 

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

 

سوای از طبیعی بودن و حس زیبایی منحصربه فردی که چوب دارد مساله صرفه‌جویی در انرژی از مهم‌ترین فاکتورهای استفاده از چوب در زمان حال به حساب می‌آید. چوب از مقاومت گرمایی بالایی برخوردار است و نسبت به سایر مواد مورد استفاده در صنعت ساختمان انرژی کمتری را اتلاف می‌‌کند. چوب به‌عنوان یک عایق حرارتی و برودتی نیز نقش مؤثری در کنترل انرژی در فصول مختلف سال داشته و برای مثال در فصل زمستان مقدار انرژی مصرفی برای گرم کردن خانه کاهش می‌یابد. از این جهت، چوب مقرون به‌صرفه‌تر از مصالح دیگری چون آجر، بتن و سنگ است و به دلیل داشتن حداقل نوسان دمایی به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش کمک می‌کند.

 

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

دومین فاکتور مهم در استفاده از چوب مسأله سازگاری آن با محیط زیست به‌واسطه وجود کربن در ساختار آن به‌ویژه در زمان کنونی است که مشکلات زیست محیطی مخاطرات فراوانی را برای زندگی و بقای بشر به وجود آورده است. در کنار این مسأله، تجدید پذیر بودن چوب نیز سومین فاکتور مهم به شمار می‌رود که در جهت حفظ محیط زیست نقشی مؤثر ایفا می‌کند.

از سایر موارد مهم و تأثیرگذار در استفاده از چوب می‌توان به مقاومت آن در برابر حریق به‌واسطه خشک و سخت شدن پس از رسیدن به دمای اشتعال، آکوستیک صدا بودن که مانع از پیچیدن صدا در فضا می‌شود اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  رنگ در طراحی داخلی (قسمت دهم)

چوب از قابلیت پرداخت بالایی برخوردار است و به راحتی و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی می توان آن را به شکل‌های مختلف برای استفاده در موارد متعدد اشاره کرد. در کنار این مسأله رنگ‌پذیری بالایی نیز دارد که این مهم چوب را به محصولی که با سلیقه‌های گوناگون مطابقت دارد تبدیل کرده است.

 

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

. روانشناسی چوب

طبق تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیرات عناصر طبیعی بر روح و روان انسان، استفاده از این عناصر تا حد زیادی بر کاهش استرس، اضطراب و مشکلات عصبی اثرگذار است. عناصری چون چوب، سنگ، آب، گیاه و . . . که از عناصر اصلی در طبیعت به شمار می‌آیند به طور ناخودآگاه بر آرامش انسان تاثیر می‌گذارند. در این بین چوب به‌واسطه ویژگی‌های منحصربه فردش و شاخصه‌های تأثیرگذار بر روان آدمی، از پر کاربردترین عناصر طبیعی محسوب می‌شود که نقش ویژه آن در زندگی امروز به طور ملموسی آشکار است.

چوب‌های طبیعی به این دلیل که تنظیم کننده رطوبت هوا هستند، نقش خوبی در جهت ایجاد فضای مطبوع در هر مکانی را ایفا می‌کند و از این حیث و همچنین موارد ذکر شده عنصر کارآمدتری نسبت به فلز و یا پلاستیک و … می‌باشد.

 

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

 

. چوب در دکوراسیون داخلی

استفاده از چوب در خانه‌های مدرن امروزی رونق بسیاری یافته است که مهم‌ترین عامل آن ارتباط نزدیکی است که می‌توان میان زندگی مدرن امروز و طبیعت برقرار می‌کند.

چوب در صنعت ساختمان استفاده‌های گسترده‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از آن در ساخت خانه‌های چوبی و در معماری داخلی نیز از استفاده آن در قالب کف پوش و دیوارپوش و … تا استفاده از آن در تزئینات اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه مبلمان در ایران (2)

 

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

 

چوب عنصری است که در فضاهای گوناگون می‌تواند تداعی احساس‌های ناب متفاوتی نیز باشد که بسیاری از افراد را به استفاده از آن در فضاهایی همچون آشپزخانه، نشیمن، اتاق خواب، بالکن و . . . متمایل سازد.

 

ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

در مطالب آتی به موضوع تنوع چوب‌ها و کاربرد هریک از آنها خواهیم پرداخت. دکوراسیون 

دکوراسیون دکوراسیون دکوراسیون دکوراسیون دکوراسیون دکوراسیون دکوراسیون دکوراسیون


نویسنده: نفیسه رضوانی 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “ویژگی چوب طبیعی در دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *