چوب‌های مصنوعی, دانستنی‌ها

معرفی چوب مصنوعی

معرفی چوب مصنوعی

معمولاً وقتی کلمه بازیافت به گوش می­‌خورد، اکثر افراد ذهنشان به سمت پلاستیک، کاغذ و مقوا می‌­رود اما چوب، فلز و شیشه هم مواد قابل بازیافت مهمی هستند. امروزه طی فرآیندی خاص، با ترکیب پلاستیک‌­ها و کاغذ­های ضایعاتی و خرده‌­های چوب که از زباله‌­های شهری جمع‌­آوری می­‌شود؛ ماده جدید، ارزشمند و بسیار پرکاربردی به نام چوب مصنوعی تولید می­‌گردد که جایگزین بسیار خوبی برای چوب طبیعی است به­‌طوری­که در هر­جایی که چوب قابل استفاده باشد، می‌­توان چوب مصنوعی را به‌­جای آن به­‌کار برد ضمن اینکه قابلیت استفاده به‌­جای آهن و فولاد را هم دارد به همین علت کارآیی زیادی در صنعت ساختمان و بخصوص دکوراسیون داخلی دارد.

چوب مصنوعی نوعی کالای دست‌ساز است که در قرن نوزدهم به دنیای نجاری ارائه گردید و آن را متحول گردانید. چوب مصنوعی با نام­‌های مختلفی از جمله: wood reflex ،artificial wood ،engineered wood ،composite wood و manufactured board  شناخته شده است.

استفاده از این محصول علاوه براینکه به حفظ محیط زیست کمک می­‌کند (درختان کمتری قطع شده، پلاستیک کمتری وارد طبیعت می­‌شود و منابع فلزی حفظ می‌­شوند)، باعث ایجاد اشتغال­‌زایی و تولید اقتصادی هم هست. همچنین مزیت­‌هایی که چوب مصنوعی نسبت به چوب طبیعی دارد باعث شده تا از کیفیت بالا و تداوم عمر و تنوع بیشتری برخوردار باشد و به راحتی به‌توان با ابزارهای معمول نجاری آن­را برش داد؛ این مزایا عبارتند از:

  • سنگینی، تراکم و استحکام بیشتر
  • مقاومت بیشتر در برابر ترک خوردن و تاب برداشتن (انحراف)
  • مقاوم در برابر کپک زدن، پوسته پوسته شدن و نفوذ حشرات به‌خصوص موریانه
  • عدم نیاز به سمباده زدن، خراش دادن و رنگ­‌آمیزی
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری
  • قابل استفاده در محیط‌­های مرطوب و قابل شست‌­وشو با آب
  • قابلیت ایجاد خمیدگی و انحنا در چوب­‌های طویل و تحمل وزن بیشتر
  • تنوع رنگ، مدل و ضخامت و در نتیجه استفاده آزادانه در طراحی‌­ها
بیشتر بخوانید:  کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون

البته این چوب نوعی کالای مصنوعی است و خالی از عیب هم نیست؛ چون دارای وزن بیشتری است در حین کار با آن، سخت­‌فزارهای اتصال دهنده‌­ی بیشتری نیاز است تا بتواند وزن اضافی را تحمل کند که خود مستلزم صرف هزینه بیشتری است. همچنین با­ وجود ­این­که این محصول از نظر ظاهر به چوب واقعی شباهت دارد اما ممکن است صنعتی به نظر برسد و حس زنده بودن، زیبایی طبیعی، جذابیت و بوی دلنشین چوب طبیعی را نداشته باشد.

گرچه برای چوب مصنوعی معایبی ذکر شد اما چون مزایای آن بسیار بیشتر است، ارزش جایگزینی و حفظ منابع سبز محدود را دارد…


نویسنده: پروین سیاه‌وشی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *