دانستنی‌ها, دکوراسیون داخلی

رنگ در طراحی داخلی (قسمت چهاردهم)

رنگ در طراحی داخلی

در ادامه مطالب گذشته پیرامون رنگ در طراحی داخلی به بررسی رنگهای نارنجی و آبی در دکوراسیون می‌پردازیم.

رنگ آبی در چرخه رنگ ، از رنگهای اصلی به شمار می‌رود که رنگ مکمل آن نارنجی است. یک نارنجی با ترکیب مساوی از زرد و قرمز که در میان رنگهای گرم چرخه رنگ سومین رنگ به شمار می‌آید. آبی و نارنجی در کنار یکدیگر نمایشی از سردی و گرمی را نشان می‌دهند که برای انتخاب رنگ در طراحی داخلی می‌توانند جزو گزینه های پرطرفدار باشند.

 

ترکیب آبی و نارنجی در طراحی داخلی

در میان تمامی رنگهای مورد استفاده در طراحی داخلی، آبی از رنگهای محبوب و دوست داشتنی محسوب می‌شود که اگر استفاده هوشمندانه ای از رنگهای گرم در کنار آن بشود می‌تواند فضایی زیبا، جذاب و دلنشین را در دکوراسیون فراهم آورد.

برای بسیاری از افراد ممکن است رنگهایی چون نارنجی و آبی محبوب باشند ولی به خاطر تضاد زیادی که دارند کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. دانستن این نکته مهم است که استفاده از رنگهای مکمل در کنار یکدیگر علاوه بر ایجاد جذابیت بصری، پوششی برای رفع معایب رنگها از جهت سرد یا گرم بودن آنها است. برای رفع این مساله می‌توان از رنگهای خنثی مانند سفید و خاکستری در کنار رنگهای اصلی فضای داخلی استفاده نمود.

مورد بعدی که باید به آن توجه کرد وسعت استفاده از رنگهای گرم است که نباید بیش از اندازه در فضا استفاده شوند و به نوعی در جهت تکمیل زیبایی رنگ اصلی مورد استفاده قرار بگیرند. آبی در کنار نارنجی جلوه و زیبایی خود را به تمامی نشان می‌دهد و برای همین منظور بهتر است از رنگ مکمل حتی در کمترین مقدار استفاده شود.

بیشتر بخوانید:  گنجینه‌ی تخت‌های سلطنتی ایران (1)

 

رنگ آبی در دکوراسیون نشیمن

استفاده از رنگ آبی در فضای نشیمن می‌تواند در رنگ یک دیوار، رنگ قاب پنجره‌ها، رنگ درها، رنگ مبلمان، فرش، برخی از اکسسوری‌های تزئینی مانند گلدان‌ها، کوسن‌ها و چراغ‌های روشنایی، پرده‌های تزئینی و . . . مورد استفاده قرار بگیرد.

از نارنجی می‌توان در رنگ یکی از دیوارها، رنگ تزئینی در کنار شومینه، پرده ها، مبل راحتی یا صندلی میزبان، تابلوهای تزئینی، کوسن‌ها و . . . استفاده کرد.

 

رنگ نارنجی برای فضای غذاخوری در خانه‌ها رنگ مناسبی است  برای مثال می‌توان فضای این قسمت از خانه را با رنگ نارنجی برای دیوار و رنگ پارچه صندلی‌ها آبی باشد که در کنار رنگ چوب مطلوب صندلی‌ها ترکیب زیبایی را به نمایش بگذارند.

همچنین نارنجی برای آشپزخانه هم رنگ خوبی است که در ترکیب با سفید می‌تواند زیبایی فضا را دو چندان سازد. علاوه بر این رنگ نارنجی به واسطه ارتباط معنایی که با هوش و استعداد دارد می‌تواند رنگ محرک خوبی برای استفاده در اتاق نوجوانان باشد.

 

تلفیق آبی و نارنجی در دکوراسیون اتاق خواب

برای اتاق خواب نیز رنگ آبی مناسب‌تر از رنگ نارنجی است چرا که آبی القای آرامش بیشتری دارد. وجود مقدار کمی از رنگ نارنجی برای مثال در رنگ رومیزی و یا حتی یک گلدان می‌تواند شادی مختصری را وارد فضا کند که منافاتی هم با فضای خواب و استراحت ندارد.

آبی به واسطه ارتباط معنایی که با آب و پاکیزگی دارد در فضای حمام نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در ترکیب با سفید که با تمیزی و پاکی ارتباط دارد به شکل زیباتری نمود پیدا کند.

 

 

مطالب و محصولات مرتبط 

رنگ آبی در دکوراسیون

بیشتر بخوانید:  رنگ در طراحی داخلی (قسمت سیزدهم)

رنگ نارنجی در دکوراسیون

تخت استخری

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *