دانستنی‌ها, دکوراسیون داخلی

رنگ در طراحی داخلی (قسمت نهم)

رنگ در طراحی داخلی

موقعیت قرار گیری پنجره ها در فضای داخلی از دیگر موارد مهم در روند طراحی داخلی محسوب می شود که این مساله نیز از دیگر موارد تاثیرگذار برای انتخاب رنگ در طراحی داخلی محسوب می شود. پنجره ها از این جهت که با نور ورودی به فضا ارتباط دارند، به واسطه ابعاد و جهت قرارگیر شان در ساختمان حائز اهمیت هستند. از طرف دیگر پنجره ها پل ارتباط بین فضای داخلی و فضای بیرونی هستند که انتخاب درست پنجره (جنس و مدل و رنگ) می تواند در بهبود کیفیت این مهم روند مثبت و مطلوب تری داشته باشد.

 

موقعیت پنجره در طراحی داخلی

زمانی که در یک فضای داخلی عنصری چون پنجره در اولویت و اهمیت قرار بگیرد، سایر عناصر موجود در فضا باید نسبت به آن مورد بررسی قرار بگیرند که توجه به تمامی این موارد به موقعیت قرارگیری پنجره در فضا نیز بستگی تام دارد.

پنجره ها یا در بهترین موقعیت یک فضا قرار دارند که علاوه بر تامین نور خوب در تمامی ساعات روز (پنجره های رو به جنوب) ارتباط خوبی هم بین فضای درونی و بیرونی ایجاد می کنند و یا موقعیت خوبی در فضا ندارند (پنجره های رو به شمال) که نور نسبتا کمی را وارد فضا می کنند و نمایی به فضای بیرونی ندارند.

 

میزان نور ورودی در طراحی داخلی

 

نور خوب در دکوراسیون

زمانی که پنجره در بهترین موقعیت یک فضا قرار دارد، انتخاب رنگ برای دیوارها،انتخاب کفپوش برای نشیمن و یا سایر قسمت های خانه، انتخاب رنگ برای مبلمان ، انتخاب پرده و . . . از دامنه انتخاب گسترده تری برخوردار می شود.

انتخاب رنگهای روشن برای دکوراسیون به بزرگنمایی فضا کمک زیادی می کند اما از آنجایی که رنگ های روشن برای همه سلیقه ها رنگهای مطلوبی نیستند، عدم وجود نور مناسب در فضا انتخاب رنگ های تیره را دچار محدودیت می کند.

بیشتر بخوانید:  رنگ در طراحی داخلی (قسمت شانزدهم)

 

رنگهای روشن در دکوراسیون

 

تاثیر نور در طراحی داخلی

تا به اینجا عناصر اصلی در فضا چون دیوار و پنجره را مورد بررسی قرار دادیم که در بحث طراحی داخلی نقش مهمی را ایفا می کنند. مورد بعدی بررسی کف پوش در فضای داخلی است. اگرچه انتخاب کفپوش نیز مانند سایر عناصر به انتخاب و سلیقه شخصی افراد باز می گردد اما شناخت ویژگی ها و شرایط مطلوب کف پوش ها نیز می تواند عامل تاثیرگذاری بر سلیقه افراد نیز باشد.

در بررسی کف پوش ها توجه به کیفیت مهم ترین عامل به شمار می رود اما از جهت زیبایی داخلی توجه به رنگ نیز مهم قلمداد می شود. در مطلب پیش رو به موضوع کفپوش ها از جهت رنگ و بافت و تاثیر آنها در فضای داخلی پرداختیم که جنس برخی از کفپوش ها مانند چوب می تواند در انتخاب آنها نیز تاثیرگذار باشد.

 

هماهنگی نور و رنگ در طراحی داخلی

برای هماهنگی مناسب رنگ در طراحی داخلی کف پوش ، انتخاب رنگهای متوسط تا تیره در دکوراسیون رنگ مطلوب تری به نظر می رسد چرا که از نظر محتوایی با مفهومی چون وزن و سنگینی ارتباط دارند. استفاده از رنگ های روشن مانند سفید، کرمی و . . . به واسطه القای نور و روشنی نیز می توانند برای کف نیز استفاده شوند به ویژه اگر جنس کف پوش سنگ و یا سرامیک باشد از جهت بازتاب نورنیز می توانند گزینه مناسبی باشند.

رنگ در طراحی داخلی (قسمت ششم)


نویسنده: نفیسه رضوانی زاده

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *