دانستنی‌ها, دکوراسیون داخلی

رنگ در طراحی داخلی (قسمت ششم)

رنگ در طراحی داخلی

همانطور که در مطلب گذشته  (رنگ در طراحی داخلی قسمت پنجم) مطرح شد انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون به عواملی چون نور نیز بستگی دارد. نور فراوان و طبیعی در دکوراسیون یکی از مهم‌ترین عناصر به شمار می‌رود. قدرت نور در تمامی اشکالش ابزاری موثر برای تغییر کیفیت رنگ‌ها در فضای داخلی است به نوعی که می‌تواند هم بر بهبود کیفیت رنگ و بهتر دیده شدن آن اثر بگذارد و هم به از بین رفتن آن و کاهش دید و کیفیتش.

 

نور طبیعی در دکوراسیون

 

نور طبیعی در طراحی داخلی

انتخاب رنگ سفید برای افزایش تاثیر نور بسیار اهمیت دارد و از همین جهت مناسب‌ترین رنگ برای سقف در فضای داخلی است. علاوه بر این سفید بودن رنگ سقف به بهتر دیده شدن رنگ در سطح دیوار‌ها کمک می‌کند. ترکیب مقدار زیادی از رنگ سفید با رنگ‌های دیگر در نسبت 9 به 1 نیز طیف های ملایمی از صورتی‌ها، آبی‌های روشن، لیمویی، سبز چمنی روشن، یاسی و گلبهی را به وجود می‌آورد که می‌توانند رنگ مطلوبی برای سقف باشند که در ترکیب با سایر عناصر در دکوراسیون داخلی نیز هماهنگی بیشتری را ایجاد کنند.

 

رنگ روشن برای سقف در طراحی داخلی

 

رنگ سفید برای سقف در دکوراسیون

رنگ سفید در دکوراسیون

تغیییر فصول از موارد تاثیرگذار بر نور و رنگ و ارتباط میان آنهاست چرا که میزان شدت نور در فصول مختلف متفاوت است که همین تفاوت بر کیفیت رنگ نیز تاثیر می‌گذارد. موقعیت هر فضا در یک خانه در ارتباط با نور تفاوت‌های زیادی دارند. برخی از فضاها در یک خانه از نور مطلوب‌تری برخوردارند و برخی فضاها فقط در یک فصل خاص چنین شرایطی را دارند که توجه به این موارد در انتخاب رنگ‌ها و ترکیب آنها با یکدیگر بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:  رنگ در طراحی داخلی (قسمت یازدهم)

قبل از انتخاب یک رنگ برای یک فضای مشخص مانند نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و . . . بهتر است که به موضوع استفاده از فضا توجه شود. برای مثال کاربری یک اتاق چیست؟ آیا برای مطالعه استفاده می‌شود یا برای فعالیت هنری؟ اتاق خواب است یا اتاق کودک؟

 

نور مطلوب در طراحی داخلی

اگر رنگ‌ها متناسب با نور و کاربری فضا انتخاب نشوند می‌توانند یک اتاق دارای نور مطلوب را به اتاقی دلگیر و تاریک تبدیل کنند و بالعکس اگر از آنها درست استفاده شود می توانند یک اتاق کم نور و یا تاریک را به اتاقی مطلوب تبدیل کنند.

در فضایی که نور مصنوعی وجود دارد بهتر است از رنگ‌هایی استفاده شود که در زیر نور لامپ نیز خوب دیده شوند. برای مثال لامپ‌های تنگستن موجب می‌شوند که رنگ زرد اتاق بسیار کمرنگ‌تر شود در حالی که رنگ آجری در چنین فضای نوری به نارنجی می‌گراید. همچنین این نور رنگ سبز ملایم را به سبز متمایل به زرد تبدیل می‌کند و رنگی مانند بنفش به قهوه ای کدر تغییر می‌یابد. به واسطه تغییرهای رنگی نامطلوبی که ایجاد می‌کند توجه به نورهای مصنوعی زمانی که نور طبیعی وجود ندارد از اهمیت برخوردار می‌شود.

 

نور و کاربری فضا

 

نور مطبوع در دکوراسیون اتاق خواب

برای شناخت بهتر و انتخاب مناسب رنگ در طراحی داخلی و فضاهای مختلف، در مطالب آتی به موضوع شناخت فضا و ویژگی‌های آن در ارتباط با انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون بیشتر می‌پردازیم.


نویسنده: نفیسه رضوانی زاده

بازگشت به لیست

1 نظر در “رنگ در طراحی داخلی (قسمت ششم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *