چوب‌های مصنوعی

انواع ام دی اف + عکس انواع ورق ام دی اف

تخت چوب MDF

ام دی اف چیست؟

MDF از حروف اول کلمات medium density fiberboard به معنی «تخته فیبر با چگالی متوسط» گرفته شده است. ام دی اف به عنوان یکی از فرآورده های چوبی است که از ضایعات و خرده‌ چوب های طبیعی تهیه می شود که با روکش‌های مختلف آن را پوشانده و زیباتر می کنند. روکش هایی که روی ام دی اف قرا داده می شود علاوه بر ظاهر متفاوت ، خصوصیات متفاوتی به ام دی اف می بخشد که در قیمت نیز متفاوت است.
برای تولید ام دی اف ، خرده‌ها و ضایعات چوب را جمع آوری کرده و پس از تمیز کردن آن ها را به صورت خمیری شکل در می آورند و با حرارت دادن به آن ها به فیبر تبدیل می کنند.

به این ترتیب فیبر را با اندازه های متفاوت برش می دهند تا خشک شود و رطوبت آن از بین برود. فیبر برش خورده به عنوان ام دی اف با سمباده کشیدن صاف می شود . این ام دی اف را به صورت خام یا رنگ و روکش شده استفاده می کنند. تا مدت ها پیش ورق‌های ام دی اف به کشور ما وارد می شدند اما با پیشرفت در این حوزه و وارد کردن دستگاه ساخت ام دی اف دیگر نیازی به واردات نیست و با ساخت آن در کشورمان در هزینه ها صرفه جویی شد.

انواع ام دی اف کدامند؟

ورق های ام دی اف از نظر ضخامت، کاربرد و روکش متفاوت هستند و به انواع مختلفی تقسیم می شوند. با توجه به نوع آن ، کاربرد های متفاوتی نیز دارد. ام دی اف با روکش های مختلف پوشش داده می شوند که قابلیت و ظاهر آن ها را متفاوت می کند . در ادامه انواع ام دی اف را به طور کامل شرح خواهیم داد.

انواع ام دی اف از نظر ضخامت

ورق های ام دی اف را با ضخامت های مختلف برای کاربردهای متفاوت تولید و عرضه می کنند. به طور کلی ام دی اف خام با ضخامت 3 میلی متر تا 38 میلی متر تولید می شود. و با ضخامت 16 میلی متر نیز برای کابینت آشپزخانه کاربرد دارد. ورش های ام دی اف 30 میلی متری نیز برای کانتر آشپزخانه استفاده می شوند با این حال با توجه به مدل کابینت آشپزخانه ضخامت ورق ام دی اف متفاوت خواهد بود. ضخامت ورق های ام دی اف با کشیدن روکش تفاوت جزئی خواهد داشت.

انواع ام دی اف با روکش های متفاوت

ام دی اف با روکش‌های مختلف ویژگی ها و اسامی متفاوتی دارد. روکش را برای زیبایی و استحکام ام دی اف استفاده می کنند تا از نفوذ رطوبت و حشرات موذی جلوگیری شود و شرایط محیطی مختلف مقاوم باشد.

۱.ام دی اف با روکش اکریلیک

اکریلیک یک نوع روکش شفاف، براق و شبیه به شیشه است که به روش وکیوم بر روی ام دی اف خام چسبانده می‌شود. این روکش از رزین‌های اکریلیک و اکریلیک تری هیدرید آلومینیوم ساخته شده است و نوعی ترموپلاستیک محسوب می‌شود. بنابراین، اکریلیک ویژگی‌های مطلوبی مانند شفافیت، براقی و شباهت به شیشه را به ام دی اف خام اعطا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  چوب مصنوعی و مزایا و معایب انواع آن

روکش اکریلیک دارای تنوع رنگ بالایی بوده و همچنین بسیار مقاوم است. تمیز کردن آن نیز بسیار آسان بوده و حتی با کشیدن یک دستمال نمدار امکان پذیر است. به همین دلیل، کابینت‌های ام دی اف با روکش اکریلیک از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و از نظر شفافیت و درخشندگی بسیار چشمگیر هستند.

2.ورق ام دی اف با روکش لمینت

از رایج‌ترین روکش‌های به کار رفته بر روی ام دی اف خام، لمینت است. ام دی اف با روکش لمینت کاربردهای متعددی در ساخت کابینت و کمد دیواری دارد. لمینت از لایه های نازک کاغذی و پلاستیک رزینی تشکیل شده است.

این روکش از مقاومت بالایی برخوردار است و در صورتی که سطح آن خراش نخورده و آب از درزها به بافت ام دی اف نفوذ نکند، در برابر رطوبت مقاوم است. لمینت دارای تنوع رنگ و طرح بسیار زیادی است، امری که باعث شده کابینت‌ها و کمدهای دیواری ساخته شده از این ماده، طیف گسترده‌ای از ظاهرهای متفاوت را ارائه دهند. این روکش در انواع مات و براق نیز موجود بوده و از نظر قیمتی نیز به صرفه محسوب می‌شود.

لمینت HPL

لمینت اچ پی ال (HPL) ، لمینت فشار بالا محسوب می شود و دارای مقاومت بالایی است. از لایه‌های سلولزی یا کاغذهای کرافت آغشته به رزین فنولی تولید می شود. در قسمت میانی و زیرین آن از لایه رزین استفاده می شود.

HPL در برابر سایش و حرارت ، مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل، کابینت‌های ساخته شده از این ماده در گروه کابینت‌های بسیار بادوام قرار می‌گیرند. تنوع رنگ و طرح HPL زیاد است. در مقایسه با لمینت معمولی، خصوصیات HPL به مراتب برتر است و قابل قیاس نیست. در واقع، HPL نوعی لمینت با مقاومت و دوام بسیار بالا به حساب می‌آید.

لمینیت فشرده یا CPL

روکش لمینت فشرده یا CPL از HPL ضخامت ببشتری دارد و نوعی لمینت مقاوم محسوب می شود. در ساخت این نوع لمینت لایه های بیشتری تحت فشار زیاد قرار می گیرند که مقاومت بیشتر را ایجاد می کند.

۳.ام دی اف با روکش ملامینه

روکش ملامینه متداول‌ترین و پرکاربردترین روکش برای روی ام دی اف خام است. روکش ملامینه با رنگ ها و طرح های مختلف و بالاترین تنوع طرفداران زیادی دارد.
روکش ملامینه با چسب میلامین به راحتی روی ورق های خام ام دی اف می چسبد و نیازی به چسب اضافی ندارد. از ام دی اف ملامینه در کمد دیواری، کابینت آشپزخانه و سایر لوازم چوبی منزل استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  انواع چوب مصنوعی و نحوه ساخت آن‌

۴.ام دی اف با روکش ممبران

روکش ممبران با جنس PVC به صورت یکدست روی ورق ام دی اف خام نصب می‌شود. ابتدا قطعات ام دی اف به اندازه مورد نظر برش داده میشوند.سپس این قطعات به طور کامل و یکپارچه با روکش PVC وکیوم میشوند. این روش تولید باعث میشود که محصولات ممبران در برابر رطوبت مقاوم باشند. تا زمانی که خط یا خراشی بر روی سطح ایجاد نشود، این مقاومت حفظ میشود. به عبارت دیگر، ممبران از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت ویژگی بسیار خوبی دارد.
از ممبران در کابینت آشپزخانه، کابینت حمام و کمد دیواری و ساخت لوازمی که باید در برابر رطوبت مقاوم باشند ، کاربرد دارد.

۵.ام دی اف با روکش هایگلاس

هایگلاس یکی از زیباترین و پر جلوه‌ترین روکش‌هایی است که بر روی ام دی اف خام کشیده می‌شود. هایگلاس ظاهری شیشه مانند و به شدت براق دارد. سطح صاف و صیقلی آن باعث می‌شود ظاهر و جلوه‌ای زیبا و در عین حال آینه مانند داشته باشد. انعکاس نور بر روی کابینت هایگلاس یا هر وسیله‌ی دیگری که از آن ساخته شده باشد، بسیار زیبا است. این متریال اگرچه ظاهری شبیه شیشه دارد اما از نوعی پلاستیک فشرده براق، به نام پلکسی گلاس ساخته شده است.

زیباترین و جذاب‌ترین روکش‌ ام دی اف خام روکش هایگلاس است. این روکش، ظاهری شیشه‌مانند و براق دارد. با سطح صاف و صیقلی که دارد شبیه آینه می ماند. با انعکاس نور بر روی کابینت‌ با روکش هایگلاس بیشتر متوجه زیبایی چشم نواز آن خواهید شد. این ظاهر براق و مشابه شیشه از نوعی پلاستیک فشرده براق به نام پلکسی‌گلاس تولید می شود.

روکش هایگلاس قیمت بالایی دارد به همین دلیل یک طرف کار را از پلکسی‌گلاس استفاده می کنند و طرف دیگر را روکش معمولی قرار می دهند. در صورتی که هر دوطرف کار قابل رویت باشد دو ورق را بهم می چسبانند.

ام دی اف یکی از بهترین متریال برای تهیه لوازم منزل، دکوری و صنعتی است. کاربرد ام دی اف خیلی زود در زندگی ما گسترش پیدا کرد و به یک متریال محبوب تبدیل شد به طوری که در خانه تا اداره و شرکت های بزرگ آن را می توان یافت. با تولید انواع متنوعی از ورق های ام دی اف با توجه به نوع کاربرد و مصرف آن می‌توانید از انواع باکیفیت و مناسب آن انتخاب کنید که مقاومت و کیفیت مورد انتظارتان را داشته باشد.

در فروشگاه باردین کو مدل های متنوعی از محصولات چوبی ، اکسسوری ، مبلمان ، صندلی چوبی و تخت استخری تولید شده است که به راحتی می توانید با خرید انلاین تخت اسختری خود را تحویل بگیرید. بعد از انتخاب مدل دلخواه خود و ثبت سفارش در سایت پس از تولید محصول خود را تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *