صنعت چوب

انواع تخته چوب + کاربردها

انواع تخته چوب

تخته چوب به چوبی اطلاق می شود که به صورت برش های صفحه ای یا اصطلاحا تخته باشد و یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت نجاری به شمار می رود. تخته های چوبی مخلوطی از سلولز، رزین و مواد چسبنده هستند که تحت فشار زیاد به شکل ورق هایی با ضخامت های مختلف تشکیل می شوند. 90 درصد اجزای اصلی تخته چوبی را چوب تشکیل می دهد و 10 درصد باقی مانده از سایر مواد مانند چسب، رزین و … می باشد. برای آشنایی با انواع تخته های چوبی و توضیحات کامل تر با باردین کو همراه باشید.

انواع تخته چوب

انواع گوناگونی از تخته های چوبی وجود دارند. تخته های چوبی بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده که برای تولید آن استفاده می شود و میزان فشاری که برای استحکام آن اعمال می شود به عنوان مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به آن اشاره کردیم:

تخته چوب نئوپان

نئوپان تخته های چند لایه ای هستند که از چوب باقیمانده فشرده، چسبانده شده یا خرده چوب تازه ساخته می شوند. معمولاً از 3 لایه تشکیل شده‌اند که به موجب آن از تراشه‌های ظریف‌تری برای لایه‌های بیرونی استفاده می‌شود، به خصوص اگر تخته‌ها در مراحل بعدی کار پوشش داده شوند، مانند تولید مبلمان.

 

تخته چوبی نئوپان

نئوپان برای ایجاد اقلام مستحکم از جمله مبلمان ارزان استفاده می شود و برای میز یا تخت و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. نئوپان می تواند برای کفپوش استفاده شود، یک انتخاب عالی برای کفپوش در اتاق زیر شیروانی است و همچنین برای استفاده در بازسازی ساختمان های باغ و سوله ها استفاده می شود.

تخته چوب ام دی اف

MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) .ام دی اف مقرون به صرفه تر است و دستکاری آن ساده تر است. اما به اندازه چوب قوی نیست، نمی تواند پیچ ها را تحمل کند، و با زیبایی چوب طبیعی قابل مقایسه نیست. چوب جامد سخت، محکم و از نظر زیبایی بی نظیر است. نحوه تشخیص چوب از ام دی اف را در مقالات قبلی را توضیح دادیم.

بیشتر بخوانید:  کاربرد چوب درخت انجیر

تخت چوب MDF
ام دی اف از الیاف چوب بازیافتی ساخته شده است که تحت فشار بالا به هم چسبانده شده اند. محکم، متراکم و یک انتخاب عالی برای مبلمان است.
ام دی اف و تخته سه لا شباهت های زیادی دارند. ام دی اف از ترکیب الیاف ریز چوب با رزین و قرار دادن آنها در معرض فشار بالا ساخته می شود. اما تخته سه لا از لایه های نازک چوب ساخته می شود.

تخته چوب سه لایی

تخته سه لایی از انواع تخته چندلایی یا پلای وود است. از روی هم قرار گرتن سه لایه چوبی نازک و چسباندن آن ها با رزین تخته سه لایی تولید می شود. معمولا از چوب درختان توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج برای ساخت این نوع تخته چوبی استفاده می شود تا حداکثر استحکام را داشته باشد.

تخته فیبر با دانسیته بالا

HDF (تخته فیبر با چگالی بالا) نوعی تخته فیبر است که چوبی مهندسی شده از الیاف چوب و چسب های رزینی است. تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) یک ماده کامپوزیتی با کیفیت بالا است که از تخته خرده چوب معمولی نازک تر و متراکم تر است. از الیاف چوبی تشکیل شده است که تحت فشار و حرارت زیاد با رزین فشرده شده و به هم متصل می شوند و ماده ای فوق العاده قوی ایجاد می کنند.

تخته فیبر با دانسیته بالا

HDF مزایای بی شماری از جمله مقاومت بالا در برابر سایش و پارگی، مقاومت بالا در برابر تاب خوردگی یا شکافتگی ناشی از تغییرات رطوبت و دما، سطح صاف که می تواند برای کفپوش استفاده شود یا به صورت دلخواه رنگ آمیزی شود، مقاومت در برابر رطوبت بالا همراه با فشار خوب را ارائه می دهد. استحکام به این معنی است که می تواند بارهای منتقل شده از بالا یا پایین را تحمل می کند.

این ویژگی ها HDF را به انتخابی ایده‌آل برای مبلمان یا کابینت تبدیل می‌کند، جایی که ظرفیت تحمل وزن مهم است یا مناطقی با ترافیک بالا مانند کفپوش که باید بسیار بادوام باشد.

بیشتر بخوانید:  چوب ترموود چیست؟

تخته چند لایه یا پلای وود

plywood یا تخته چندلا، از چند لایه نازک چوبی که به هم چسبیده شده ، ساخته می شود. چند لا بودن آن موجب استحکام بیشتر این نوع تخته چوب می شود. از گذشته تا به امروز تخته چند لا در زمینه های مختلفی از جمله ساخت مبلمان، قالب های بتن ساختمانی، صنایع دستی و تزئینی چوبی مورد استفاده قرار میگیرد. حتی به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت کاربرد دریایی نیز دارد.

plywood

تخته چند لا به دلیل خواص مفیدی که دارد مانند مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بالا به یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است. علیرغم قوی و همه کاره بودن، تخته چند لا برای مشاغل کوچک مقرون به صرفه و بادوام باقی مانده است.

تخته او اس بی

OSB یک پانل چوبی مهندسی شده پرکاربرد و همه کاره است که با استفاده از چسب‌های مقاوم در برابر حرارت و رشته‌های چوبی مستطیلی شکل که در لایه‌های متقاطع چیده شده‌اند، ساخته می‌شود. از نظر استحکام و عملکرد مشابه تخته سه لا است و در برابر انحراف، تاب برداشتن و اعوجاج مقاوم است.

روکش های چوبی

روکش های چوبی لایه های بسیار نازک از چوب طبیعی هستند که جهت پوشش دهی سطح مصنوعات چوبی استفاده می شود. با روکش های چوبی می توان ظاهر طبیعی و زیبایی را به فرآورده های چوبی بخشید. روکش ها به صورت مصنوعی و طبیعی تولید می شوند . روکش های چوبی از ورقه های نازک چوبی ساخته می شوند و تنوع بالایی دارند و مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند.

روکش های چوبی

ما در باردین کو از چوب های طبیعی و فرآورده های با کیفیت آن برای تولید وسایل و لوازم چوبی استفاده می کنیم. فروشگاه باردین کو متخصص در تولید اکسسوری های چوبی ، مبلمان فضای باز از جمله تخت استخری متنوع ، ارائه لوازم چوبی را با بهترین کیفیت ارائه می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *